Financieel

Kijk uit voor slecht betalende klanten

Krediet info

Krediet info verzamelen is een prima manier om te voorkomen dat je te maken krijgt met klanten die hun rekeningen niet of te laat betalen. Immers, als je weet dat een klant elders vaak problemen veroorzaakt bij het betalen van facturen, kun je daarop anticiperen. De debiteurenafdeling zal bij dergelijke klanten extra alert moeten zijn. Zodra een factuur niet op tijd is voldaan moet er meteen een herinnering worden gestuurd. Dat is de eerste stap om indien nodig betaling af te dringen bij de rechter.

Juridisch geen fouten maken

Zelfs als je gewaarschuwd bent door negatieve signalen in de krediet info kan het toch voorkomen dat een klant er lange tijd mee wegkomt om zijn facturen niet te betalen. Dat is meestal te wijten aan jouw eigen organisatie. De afdeling debiteurenbeheer moet de juiste termijnen hanteren en de juridisch correcte informatie naar de klant sturen. Als er in die informatie fouten zitten kan het erg moeilijk zijn om op basis van wettelijke gronden je gelijk te halen en betaling voor de rechter te krijgen.

Krediet info

Waar kun je krediet info vinden?

Wereldwijd is er van miljoenen bedrijven informatie bekend over hun betalingsmoraal en over de financiële achtergronden. Deze informatie is voor het grootste deel openbaar toegankelijk. Je kunt die informatie zelf opvragen bij CBMK. Krediet info is online op te vragen via een portal bij CBMK. Je kan er ook voor kiezen om een uitgebreid onderzoek te laten doen door de financieel specialisten van CBMK, voorzien van een zakelijk advies.